Snabb hemmapizza

Ibland måste middagen gå fort att få fram på bordet och då kan man göra en snabb hemmapizza. Som igår, då jag ville löpträna långdistans efter jobbet. Kanske inte den bästa uppladdningen med resa från Dubai delvis mitt i natten i bagaget, dessutom med bara sushi-lunch i magen. Jag hade dock druckit helt ok med vatten, så jag kände mig ändå laddad. Löpturen tog nästan två timmar, vilket var bra uppladdning inför Göteborgsvarvet om en månad, att vänja kroppen att den kan springa under en lång tid. När jag sen kom hem, så var middag prio. Jag hade kollat i kylen på morgonen och insett att jag inte behövde handla, men att det kanske skulle bli lite torftigt på pizzan? Det blev det inte, utan pizzan blev väldigt god. Så här gjorde jag, då jag tog det jag hade:

1 färdig pizzadeg
creme fraiche 34% eller ricottaost
riven ost
purjolök
pesto
salami

Börja med att sätta ugnen på 220 grader, och ta fram alla dina ingredienser. Ta ut din pizzadeg och tryck ut den så stor och så tunn du kan. Tipset på förpackningen var att INTE kavla degen, utan bara trycka ut den med fingrarna på ett mjölat bord. Degen var väldigt elastisk, så den fjädrade tillbaka varje tryck utåt som vi gjorde, men vi fick ändå ut den hyfsat. På med ett lager creme fraiche (jag gillar pizza bianco bättre, då jag gör min egen pizza. Men gillar ni tomatsås i botten, så ta det istället), och lägg på ett lager riven ost. Toppa din pizza med vad du har hemma – vi hade purjolök, pesto och några salamiskivor. Enkelt att göra den vegetarisk istället och skippa salamin. In i ugnen ca 20 min (passar bra, för då hinner man ta en dusch medans pizzan blir klar i ugnen). Skär upp och ät din goda snabblagade hemmapizza med njutning. Ifall du tränat innan, kom ihåg att fylla på med vatten.

Snabb hemmapizza

Kommentera