Weekend i Dubai

Att åka iväg på korta och intensiva resor, har nästan blivit vår specialitet. Det är så enkelt att få uppleva en helt ny stad men ändå inte vara borta längre än en helg och kanske en dag extra för att hinna transportera sig. Lyxigt att få uppleva mycket utan att ta ut något av semesterdagarna. Så var det med vår weekend i Dubai, som vi åkte till över påsk. Jag jobbade alla mina timmar på skärtorsdagen, åkte hem och packade färdigt och sen gick vi till flygbussen i lugn och ro. Skönt att ha några minuter över, för att hinna slänga sopor och tänka igenom sin packning en sista gång.

Vi åkte till Stockholm och tog sedan planerat en middag på Clarion Arlanda. Så mycket bättre att sitta i en riktig restaurang än att sitta nere i sky city och klämma en dyr medelmåttig middag med för mycket folk runt omkring sig. Just den här gången var det ovanligt mycket folk i Clarionrestaurangen, men de flesta gånger vi är där, så är vi nästintill ensamma. En god pasta tillsammans med ett par glas vin och sen gav vi oss iväg mot terminal 5 och vårt flyg mot Mellanöstern och Asien. Allt flöt på smidigt och vi satte oss mätta och belåtna i våra säten. Drog på oss våra Ovaer-nackkuddar och jag somnade innan vi ens blev tillfrågade om middag/kvällsfika. Vi hade redan mycket godare mat i våra magar, så jag behövde inte mera.

Sex timmar senare, så mellanlandade vi i Doha. Ett ganska snabbt byte till ett annat plan och sen 45 min mellan Doha och Dubai. Vi klev av planet och gick ut från flygplatsbyggnaden och möttes av värme. Så skönt att mötas av närmare 30 graders värme, då man kommer från ett 0-gradigt blåsigt Jämtland. Vi hade läst att det var billigt med taxi i Dubai, så vi funderade inte så mycket, utan vinkade till oss en taxi och fick åka de dryga fyra milen, för ca 400kr (124 AED).

Billigt, enkelt och skönt att få landa precis utanför hotellets dörr och bara ta vår väska och checka in. Vi kom så pass tidigt på morgonen, så vårt rum var inte riktigt klart, men då bjöd de å andra sidan oss på frukost från frukostbuffén, vilket var den bästa lösningen för oss. Då Daniel ville ta en snabb powernap på rummet, så gick jag till närmaste köpcentrum och köpte tandkräm och en glass. Maltesersglass liksom, varför finns inte de i Sverige?

Långfredag i Dubai. Vi var lite mosiga efter en natt på flyget, då det var ganska hårda säten + en mellanlandning alldeles för tidigt på morgonen, så vi var mest sugen på att ta det lugnt. Vi bodde väldigt nära Safa Park och den tre månader gamla kanalen mellan Persiska viken och Dubaiviken, så vi gick längs kanalen och över några broar.

Kanalen är ett gångstråk där både cyklar och kickbikes är förbjudna, så en gångväg där man helt enkelt skulle gå. Vi blev också imponerade av att de tänkt på laddstationer, och att de satt fast små hyllor var 10:e meter, på lyktstolparna, där det fanns USB-uttag och alltså väldigt enkelt att ladda (ifall man har laddsladden med sig förstås). På vår promenad gick vi över flera broar, men ingen bro var den andra lik. Vilken uppfinningsrikedom det finns!

Vi gick ända ut till Persiska viken och trodde att vi skulle hitta en strand med olika strandrestauranger, men allt vi hittade var byggarbetsplatser. När vi började bli rejält hungriga och jag dessutom fått skavsår på ena hälen, så började humöret att tryta. Vi hittade ändå ett litet köpcentrum, där jag först hittade ett apotek och kunde köpa skavsårsplåster, men också en irakisk restaurang.

Nyfikna som vi är på ny mat, så klev vi in på den irakiska restaurangen och försökte förstå oss på deras meny. Precis då vi beställt varsin huvudrätt och en skål hummus, så kom det in en en liten startsoppa med grönsaker. Vi förstod inte vad det var för soppa, men det smakade lite som ärtsoppa. Gott att få något i magen direkt, i väntan på den riktiga maten. Ganska snabbt kom det även in ett stort platt bröd, som man fick bryta bitar ifrån. Den skopade vi upp vår hummus med, och drack vårt vatten.

Det finns väldigt lite alkohol i Dubai, det serveras bara på vissa hotell. På denna irakiska restaurang, så fanns det inte heller i menyn att beställa. Nu var vi väldigt törstiga på vatten, så vi var helt nöjda med det och drog i oss två stora flaskor under vår middag.

En otroligt god middag och vi åt oss formligen proppmätta. Vi betalade dessutom bara för hummus, vatten och våra varmrätter. De bjöd på startsoppan, brödet och även en kopp te till efterrätt. Med skavsårsplåster på foten, så gick vi kanalpromenaden hem igen och fick många fina foton på en fantastisk vacker stad efter mörkrets ankomst. Många höghus, där i princip alla ser olika ut. En härlig mix liksom.

Maria
Jag är en tvåbarnsmamma som älskar livet! Att laga god, gärna ekologisk, mat från grunden, att resa och att ta ut mig rejält på träningen. Två pigga underbara döttrar och en härlig sambo förgyller mitt liv.