En weekend med Saga på Gotland

Egentligen skulle vi ha åkt förra året, men då SAS ändrade vårt flyg ner i Covid-tider så valde vi att avboka den gången. Omtag i år istället och då fick jag en weekend med Saga på Gotland. Och vilken weekend sen! Vi har umgåtts dygnet runt och vi har upplevt så fina saker tillsammans. Tacksam är ordet som kommer till min mun. Att jag får umgås med min dotter och att vi kan göra roliga saker ihop.

Saga mot Visby

Saga hade tagit ledigt från skolan och jag en dag semester då vi hoppade på flyget på fredag morgon. Till Stockholm och sen vidare till Visby. Jag hämtade ut vår bokade hyrbil och hittade in till Visby. Vårt bokade hotell stod där det skulle innanför ringmuren och vi fick nog hotellets minsta rum. Men fräscht och väldigt mysigt ändå.

En weekend med Saga på Gotland

En sväng i Visby centrum för att äta något till lunch (en ganska tråkig räkmacka i en tråkig lokal, men det såg bra utifrån) innan vi satte fart mot Fårö. Jag ville visa raukar för Saga. Tyvärr kom vi iväg försent så mörkret kröp på fortare än vi tänkt. Vi såg några raukar men det blev inte så häftigt som jag hade tänkt att det skulle bli.

Efter en stund på hotellet, där jag också hann ut för att springa min RunStreak, så gick vi för att leta middag. Vi hittade charmiga Vår Fru som ligger längs S:t Hansgatan och gick in. En lite ruffig lokal (men rent och fräscht!) med ganska hög musik men också en spännande meny. Ett antal smårätter där de rekommenderade 2-3 rätter per person. Vi tog in fyra smårätter och delade på, vilket blev lagom för oss. Rödbeta bakad i kaffesump blev bådas favorit! De hade också en rolig cocktail-lista som vi får utforska nästa gång vi kommer hit.

Saga Vår Fru Visby
Roliga samtalskort som låg på bordet

Lördag morgon vaknade vi med rolig förväntan i kroppen. Idag skulle vi äntligen få leta tryffel. Det som faktiskt var huvudpoängen med vår resa och vi hoppade in i bilen. Bilen tog oss hem till Lotta och Tommy samt deras Olle. Olle är en tryffelhund av rasen Lagotto romagnolo. Ett snyggt nybyggt hem med många planer och granne med tryffelängarna.

Ett otroligt härligt besök i underbart höstväder där vi ställde 1000 frågor om tryffel samt att Olle gjorde sitt jobb och hittade tryffel. Sen blev vi inbjudna på ”en enkel lunch”. Först en enkel rostad macka med tryffelsmör för att verkligen få känna smaken av tryffel. Sen en enkel vitlöksspagetti med orimliga mängder färskriven tryffel tillsammans med hastigt stekt rådjursinnerfilé. Så gott!

Saga tryffeljakt
Saga gör tryffelsmör

Den goda matresan fortsatte sedan med att vi råkade passera Lilla Bjers som jag hört talas om och vi svängde in. Vi bokade bord på kvällens avsmakningsmeny och åkte in till Visby för löpning och lite slapp lördagseftermiddag.

Tillbaka till Lilla Bjers och en femrätters avsmakningsmeny plus några extra små tilltugg. Magiskt gott och påminde mycket om vårt besök på Nästgårds förra året.

Saga Lilla Bjers

Ett vykortsinlägg om en underbar helg tillsammans med min dotter – men det kommer också att komma mera inlägg om de olika restaurangerna samt vår häftiga tryffeljakt. Vi är också överens om att vi vill göra fler matresor framöver, så vem vet vad som kommer? Stay tuned!

Maria
Jag är en tvåbarnsmamma som älskar livet! Att laga god, gärna ekologisk, mat från grunden, att resa och att ta ut mig rejält på träningen. Två pigga underbara döttrar och en härlig sambo förgyller mitt liv.