Nyårsdagen 2019

Nyårdagen 2019. Förra året är förbi och vi tittar fram emot ett helt nytt år. Vad har ni för planer? Sätter ni upp nyårsmål?

Själv har jag inte satt några nyårsmål, utan känner att jag lever väldigt mycket som jag själv vill. Visst skulle jag vilja tappa några kg men jag känner inte heller någon stress över det. Visst skulle jag vilja träna mera (då jag tycker att träning är väldigt roligt), men hinner jag inte så hinner jag inte. Hela livet är ett val och det behöver inte vara nyårsafton för att en ska sätta mål tycker jag. Jag tänker nog att en kan göra val varje dag om vad en ska äta och hur mycket en ska träna, det behöver inte vara nyår för att en ska sätta mål.

Många vill stressa mindre, men det viktiga är väl att skapa sig själv förutsättningar för att stressa mindre. Om en redan har ett fulltecknat liv och så kommer nyår och en sätter målet att träna 3 ggr i veckan. Då måste något annat få stryka på foten, för dygnet har ju inte fått fler timmar bara för att vi byter år. Var snälla mot er själva och ge er själva en chans att uppnå era mål.

Nyårsdagen 2019. Vad tänkte ni äta då? Det är internationella pizzadagen och landets pizzerier har nog fullt upp och det kan vara långa väntetider. Men gör er egen pizza istället? Här på bloggen har jag ett antal olika pizzor som ni kan bli inspirerade av. Och det är väl ingen pizza som egentligen är bättre än någon annan?

Jag gillar att göra min egen pizzadeg och sen lägga på vad som finns hemma. Det är en jättebra restmiddag, och kanske har du en massa goda råvaror kvar sedan igår? Min favorit är att bre creme fraiche (eller valfri mjukost) i botten och sen ta vad som finns hemma. Kanske finns det något fint kött kvar sedan igår? Strimla upp och lägg på. Kanske finns det räkor? Kanske någon god ädelost? Någon rest kokt potatis? På en pizza kan en go bananas och det allra mesta blir faktiskt gott!


Här är en pizza med vit botten, sen cocktailtomater, ädelost och grönkål. Efter gräddning toppad med parmaskinka.


En annan pizza med tomatbotten som jag sedan toppat med ädelost, kokt potatis, bacon och skivade champinjoner.

Kolla i skafferiet vad ni har hemma. Kanske finns det någon konserv ananas? Kanske finns det kronärtsskocka? Titta dig runt i köket så hittar du säkert många råvaror som fungerar på en pizza. Toppa med valfri ost och du har middagen klar.

Åter igen, var snäll mot dig själv och sätt rimliga mål. Bestäm dig för att sluta stressa och försök ta dagen som den kommer.

”Det är lätt för dig att säga” – kanske det låter nu? Och jag vet att det inte går att ändra vardagen från ena dagen till den andra. Men försök! Sätt dig ner med penna och papper och se vad som skulle kunna skalas bort.

Med det önskar jag att nyårsdagen 2019 blir jättebra och väldigt avslappnad. Vi ses igen imorgon!

Kommentera