Smoothies

-

Då och då (det har hänt vid två gånger förut iaf) så peppar jag och sambo Daniel igång varandra att satsa på en smoothie-period. Vi tycker att de är goda, de känns supernyttiga (ALLA behöver egentligen mera grönsaker) och de är inte heller jobbiga att göra. Lite jobbigt att diska ur mixern, men då man kan göra typ 8 portioner samtidigt så får det väl vara värt det? När vi kör en period, så brukar vi äta (dricka?) en smoothie till frukost, vanligt mat till lunch och middag och sen avsluta dagen med ännu en smoothie. Så här brukar våra smoothies se ut, det här blir ca 3 glas:

Färsk spenat, typ en näve
1 Banan
1 Apelsin
1 Äpple
1 dl yoghurt alt mjölk
vatten så det blir lagom rinnigt

Mixa alla ingredienser en stund och späd med vatten tills det blir en lagom konsistens.
Ställ in i kylen en stund så blir den godare, men den går såklart att dricka direkt.
Det går också att späda med isbitar, så kyler man ner den medans man håller på.

IMG_0081[1]

(Jag tänkte att det skulle se ut som Olympiska ringar när jag ställde upp och tog bilden, men nja… inte riktigt va?)

——————————–
Variationer: Prova gärna att blanda i något av avokado, mango, kiwi, valfria bär, kokade morötter, riven ingefära mm mm. Det finns inga begränsningar, utan blanda i sådant som du har hemma och som kanske är på upphällningen? Istället för att kasta mat, mixa ner dem till en god och nyttig smoothie!
Sist så blandade Daniel i lite havtornssirap (från jämtländska JämtTina), vilket blev supergott!

Maria
Jag är en tvåbarnsmamma som älskar livet! Att laga god, gärna ekologisk, mat från grunden, att resa och att ta ut mig rejält på träningen. Två pigga underbara döttrar och en härlig sambo förgyller mitt liv.

Dela det här inlägget!

Senaste inläggen

Populära kategorier

Föregående artikelCitronpasta
Nästa artikelFröknäcke

1 KOMMENTAR

Kommentera