Kidneybönor som tillbehör

Meatfree Monday idag och idag tipsar jag om kidneybönor som tillbehör. Hur roligt låter det? Kanske inte jätteroligt, men de här är faktiskt goda och kompletterar i princip vilken middag som helst.

Vill man dessutom öka sin mängd proteiner i maten, så är bönor ett väldigt bra tillskott. När jag tittar på näringsvärdet per 100 g, så innehåller kidneybönor hela 24 g, vilket är mycket. Många som jag känner tränar på gym och dricker proteindrycker, men jag har alltid sagt nej till proteindrycker. Om man tränar som motionär och vill bygga lite muskler, så räcker vanlig mat. Elitidrottare säger jag inget om, de kan det där bäst själva, men så länge man bara vill snygga till sig lite, så räcker vanlig mat. Gärna med extra protein, men proteinet måste inte komma från kött. Det kan lika gärna komma från bönor.

Så, en laddning goda kidneybönor kommer här:

1 vitlöksklyfta
1 kvist rosmarin
Olja
1 burk kidneybönor

Börja med att hacka vitlöksklyftan och rosmarinen i mindre bitar, stek dem i en kastrull där du toppat med olja. Öppna burken och skölj av dina bönor. När vitlök och rosmarin fräst en kort stund, så häller du ner kidneybönorna. Låt bönorna bli varma (akta så de inte börjar koka, då går de sönder) och rör försiktigt så de får vitlök och rosmarinoljan på sig.

Servera dina kidneybönor som tillbehör till valfri middag. Igår fick de bli komplement till mina halloumibiffar. Halloumibiffarna gjorde jag enligt mitt vanliga recept, fast jag tog chilihalloumi och tillsatte även lite kokosflingor i smeten. Jag hade min dotter Sagas kompis på besök, som också är vegetarian, och min middag fick MVG. ”Jag hoppas att maten smakar bra? -Mm, det var jättegott!”

Kidneybönor som tillbehör

Kommentera