Bestiga Galdhöpiggen från Spiterstulen

En tillbakablick till 2018 då vi till slut hade möjligheten att göra slag i saken och bestiga Galdhöpiggen i Norge. Galdhöpiggen är både Norges högsta topp med sina 2469 möh, men även norra Europas högsta topp, så absolut en attraktiv topp att ”checka av”.

Det finns två vägar att bestiga Galdhöpiggen, dels att gå från Spiterstulen (som ligger på 1106 möh) och vandra hela sträckan själv. Dels att gå från Juvasshytta (som ligger 1841 möh), men då den vägen går över en glaciär, så måste du gå en guidad tur där du också går säkrad med rep.

Vi valde att göra toppen själva och att alltså gå från Spiterstulen. Vi kom med bil till Spiterstulen dagen innan och hade bokat två sängplatser i ett litet rum. Morgonen därpå så startade vi kl 08 på morgonen, för att ha gott om tid på oss.

Dags att ge sig iväg uppåt
Spiterstulen när vi hunnit en bit
Vacker utsikt redan på ganska låg höjd
Leden är märkt hela vägen, med tydliga T-markeringar

Vi tycker att vi är ganska tränade och gick på i för oss ganska god takt, men blev också omgångna av hurtiga norrmän/kvinnor på vägen upp. Det känns som de har en kultur att tidigt gå på turer, både längs och uppför. Upp till toppen tog det 4,5 h för oss och då hade vi stannat en gång för att äta medhavd lunch.

Jag hade kokat upp vatten på morgonen, hällt i nudelkrydda och sen lagt ner okokta nudlar i vår mattermos. De nudlarna var tillagade och klara när vi öppnade samma termos 3 timmar senare. Gott att få äta något varmt ändå, och att få äta nudlar med en sådan fantastisk utsikt är helt ok!

Uppe på toppen av Galdhöpiggen

Uppe på toppen var utsikten magisk! Att få stå där uppe, efter 4,5 timmes slit och titta ner på de andra +2000 m topparna är häftigt! Vi hade en bra dag då utsikten var klar, så vi stod och njöt en lång stund.

Häftig känsla att vara högst upp i norra Europa! Allt en ser så långt ögat når – är lägre.

Det som förtog det hela lite grann, var att vi inte var ensamma på toppen. Dels så var vi så många personer på toppen samtidigt då stora gruppen kommit från Juvasshytta. Det hade nog känts mera speciellt ifall alla som var uppe på toppen gått samma väg som vi gått.

Dels finns det en toppstuga precis intill toppen, där man kan gå in och köpa både fika, mat och t-shirts. Det gör att folk stannar längre när en väl kommit upp.

Bestiga Galdhöpiggen
Stugan högst upp på toppen

Nervägen går snabbare än uppvägen, men ändå 3,5 h. Då vi tog 4,5 h på oss upp och ca 1 h på toppen, så tog hela dagen 9 timmar för oss.