I söndags morse så nåddes jag av nyheten att vi skulle få en Boeing C-17 på besök (innan jag klivit ur sängen faktiskt, Tack Robert!). På lilla Åre-Östersund flygplats. Det kändes så häftigt, så det ville jag uppleva på plats. Vi plockade på oss varsin kamera och åkte ut mot flygplatsen. Tom Saga hade lust att haka på, så även hon kände på sig att det var något speciellt.
Så vad är då ett Boeing C-17 flygplan? Det är ett gigantiskt militärt transportflygplan som ska transportera. Transportera både materiel och soldater på väg ut eller skadade på väg in. Här är information från Försvarsmaktens egna sida:
Planets lastkapacitet är maximalt 77 500 kilo, vilket är 3,5 gånger mer än ursprungsversionen. Lastförmågan kan utnyttjas för transport av både stridsfordon, trupp i tryckkabin (154 soldater), sårade (36 liggande och 54 sittande), och förnödenheter vid humanitära insatser.
Planet kan reversera var och en av sina fyra motorer individuellt, vilket gör det möjligt att backa och göra trepunktsvändningar och manövrera i trånga utrymmen. Det har tryckkabin, kan lufttankas, och har motmedel i form av remsor och facklor för att förvilla fientlig radar och robotar.
Sverige har inga egna C-17, men är delägare i de tre plan som utgör den europeiska flygflottiljen Heavy Airlift Wing, ett samarbete mellan Sverige, Finland och tio Natoländer. Sverige har, efter USA, flest flygtimmar på C-17.
Vi var inte ensamma ute vid Åre Östersund flygplats och platsen vi valt som flightspottingplats. Jag gissar på 50-60 andra som också var där. De flesta med både mindre och större kameror.
Go-Around
Planet kom in över Storsjön, så vi hade lång tid på oss att både titta på planet och göra oss redo. När planet började närma sig flygplatsens landningsbana och nästan gick ner för landning, så ändrade sig piloten och lyfte igen, en så kallad Go-Around.
Storleken har ingen betydelse?
Planet åkte norrut innan det svängde och åkte runt för att kunna prova landa igen. Under tiden vi stod och väntade på det nya landningsförsöket, så kom en SAS A320neo in för landning. Men lika roligt det, för då fick vi verkligen uppleva storleksskillnaden på de båda planen.
Nästa landningsförsök gick enligt plan (!) och flygplanet landade snyggt på vår lilla flygplats. Det tog upp hela landningsbanan, men hade inga problem att stanna i tid. Planet vek in på den sista taxibanan tillbaka in mot ankomsthallen. Parkerade snyggt och prydligt.
Boeing C-17 på besök på Åre Östersund Flygplats
Storleksskillnaden på SAS A320neo och C-17 syns tydligast här:
Efterredigering – fick kommentarer om att bilderna var så små då jag placerat dem i ett galleri. Därför gjorde jag om och varje bild fick en egen plats. Jag hoppas ni gillar det bättre.