Hummus – en vegansk röra

Meatfree Monday och idag kommer ett röra som funkar för alla. Hummus – en vegansk röra, är en väldigt mångsidig röra. Den passar både som dippsås till nachos men också som tillbehör till vilken middag som helst. I helgen hade jag den dels till vår grillmiddag men även som tillbehör bredvid mina rökiga halloumibiffar. Perfekt också att det är en vegansk röra, så den passar alla gäster.

Hummus görs av kikärtor och gör du allt från grunden och kokar kikärtorna (kom ihåg ett dygns blötläggning innan kokningen bara*), men det funkar lika bra med en burk färdiga kikärtor.

Hummus - en vegansk röra

1 dl av de kokta kikärtorna mixas (kokta kikärtor kan du frysa in till en annan gång), och blandas med:
1-2 msk tahini (sesampasta)
1 hackad vitlök
En skvätt citron
olivolja
spiskummin
persilja
salt, peppar
ev vatten

Mixa och blanda. Smaka av. Blanda lite till. Smaka av. Tills rätt konsistens och rätt smak infunnit sig. Ifall du inte vill späda med olivolja, så funkar det att hälla i vatten också.

Andra varianter av hummus är tex avokadohummus och sötpotatishummus osv. Testa er gärna fram och berätta gärna vilken som är er favorit.

* 1 dl okokta kikärtor
Läggs i blöt i minst 8h, men det funkar med längre tid också. Denna okokta dl, blir efter 8h ca 2½-3dl kikärtor, som sen ska kokas, så de ökar rätt ordentligt i storlek.
Kokas i ca 45 min för att bli mjuka.
De kokta kikärtorna kan sedan frysas in i portionsförpackningar, så det blir enklare att göra nästa omgång hummus. Eller testa gärna att göra kikärtspannkakor, de är riktigt goda och tillför nödvändigt protein till din pannkaksmiddag.

Kommentera