Hela Sverige

Nu är vi tillbaka i Göteborg, där vi startade vår semester och roadtrip för en vecka sedan, och nu kan jag räkna in hela Sverige i min samling. När jag säger hela Sverige, så menar jag alltså att jag varit i alla landskap.

Det känns väldigt roligt att veta att jag har varit i alla landskap i hela vårt avlånga land och jag har någon koppling till alla landskap. Det är en häftig känsla som jag varmt kan rekommendera!

Om vi börjar högst upp i Sverige, så kan jag lite snabbt berätta om mina kopplingar:

Lappland

Mitt första besök var 1997, då jag åkte tåg (för första gången i mitt liv) till Björkliden och arbetade på hotellet i sex månader. En otroligt nyttig resa för mig, då jag i efterhand kan säga att det var här jag växte upp och blev vuxen. Jag var tvungen att klara mig själv helt plötsligt och det var en otroligt bra upplevelse!

Även 2014 var ett bra besök, då jag och Daniel besteg Kebnekaise. Det var en fantastisk känsla att stå på toppen och vara högst upp i Sverige!

På toppen av Sverige – Kebnekaise

Norrbotten

Mitt starkaste minne av Norrbotten är dels från 1997, då jag åkte tåg till Björkliden och bytte tåg i Boden. Att aldrig ha åkt tåg och sen tvingas byta till ett annat tåg, var stort för mig då jag var 20 år. Mitt andra minne är från 2014, då jag och Daniel gjorde Sveriges alla ytterligheter och vi besökte dels Treriksröset (passerade genom Norrbotten för att komma dit), men även Haparanda för att checka av Sveriges mest östra del.

Västerbotten

Då jag är uppvuxen i Lögdeå, mitt mellan Umeå och Örnsköldsvik, så har jag väldigt många minnen från Västerbotten och Ångermanland. Uppvuxen på bondgård, så jag gissar att mina första minnen innefattar våra kor på något sätt. Jag tyckte mycket om att vara i ladugården tillsammans med mamma och pappa.

Ångermanland

Samma här som Västerbotten. Jag är uppväxt i Lögdeå och bodde alla mina år hemma hos mamma och pappa – tills jag 1997 tog tåget till Lappland och Björkliden.

Jämtland

Jämtland har varit min hemadress ända sedan 1999, då jag flyttade dit för att utbilda mig till Microsoft-tekniker. Jag fastnade i IT-spåret och har arbetat där sedan dess. I Jämtland har även mina två underbara barn kommit till, Saga och Alva.

En bild från Dubrovnik 2017 då vi gick uppe på gamla stadsmuren

Härjedalen

Härjedalen är grannlandskapet till Jämtland och jag har varit där många gånger. Bland annat har jag bestigit bergstoppen Helags 2013.

Medelpad

Jag har bott några månader i Sundsvall, då jag hade en kille där 1998. Det var även i Sundsvall som jag kom igång med dykningen på allvar (jag hade tagit dykarcertifikat hemma i Nordmaling, men inte kommit igång riktigt).

Hälsingland

Hälsingland har jag besökt flertalet gånger, då det blir en genomfart söderut. Stannat både här och där  (Delsbo, Hudiksvall, Järvsö, Ljusdal och Ytterhogdal) för lunch eller fika. Men jag har även varit i Hassela på en jobbkonferens ett par dagar och spelat golf på Gnarpsbadens GK.

Dalarna

Dalarna är också ett genomfartslandskap för mig, men även här har jag stannat till flertalet gånger. Bland annat då jag simmade Vansbrosimmet 2003 (en del av En Svensk Klassiker som jag färdigställde 2004), men jag har också bott över i både Orsa och Mora, samt vandrat ut på Rättviksbryggan flera gånger.

Gästrikland

Gästrikland kan kanske vara mitt minst besökta landskap, men jag har åkt förbi flertalet gånger med både bil och tåg. Med bil har jag bl a stannat i Gävle för att äta lunch.

Uppland

I Upplands landskap har jag både besökt Östhammar (en annan kille, där vi besökte hans föräldrars stuga samt seglade sent 1900-tal), och även bott över och spelat golf i Sigtuna. Även Arlanda ligger i Upplands landskap, och där har jag varit fler gånger än jag kan räkna till.

Kvällen innan vi åkte till SanFransisco och Yosemite så övernattade vi på Clarion Arlanda

Västmanland

I Västmanland var jag senast 2017 då jag följde med min dotter Alva till Västerås och tävlingen Schackfyran. En tävling där Alva och hennes klass kom på fjärde plats. Vi bodde också över på ett väldigt mysigt vandrarhem i Sala.

Värmland

Värmland är ett genomfartslandskap, men jag har besökt både Selma Lagerlöf Spa i Sunne och även hennes hus och tomt i Mårbacka. På Selma Lagerlöf Spa så gick min då två-åriga dotter Saga över ett glasgolv för första gången, vilket är ett väldigt roligt minne som för alltid satt Värmland på kartan.

Närke

I Närke har jag egentligen bara varit till Örebro och badat på, i vårt tycke, Sveriges bästa badhus med utomhusdel. Gustavsviksbadet är värt en omväg och vi har badat där flera gånger.

Ett par golfrundor har jag också spelat i närheten av Örebro, men jag minns faktiskt inte vilka banor det var.

Södermanland

I Södermanlands landskap bor en av mina bästa vänner, Patrik. Jag har varit och hälsat på Patrik åtminstone tre gånger, då jag först deltog på hans och Annelis bröllop och sen även vänskapsbesök. Oxelösund och Femöre där de bor, är en vacker plats och det enda ställe där jag har sett en havsörn.

Östergötland

Östergötland är ett välbesökt landskap, då delar av Vätternrundan går genom landskapet. Start och mål i Motala och sen cyklar man runt den 30 mil långa sjön. Ett lopp som ingår i En Svensk Klassiker och jag cyklade Vätternrundan i juni 2003.

Västergötland

Västergötland är ett välbesökt landskap då min sambo Daniels föräldrar båda bor i Trollhättan. Där har vi såklart varit flera år och nu i år har vi även provat på att bo i Göteborg i tre veckor. I Trollhättan går loppet Kraftprovet som är 11,6 km långt.

Dalsland

I Dalsland och Brålanda är Daniel född och uppvuxen, så det har varit flertalet besök och jag har fått spana in fotbollsplaner och skola. Ett besök i Dalsland gjordes även 2016, då vi åkte och paddlade kanot i Bengtsfors.

Bohuslän

I Bohuslän bor en av mina allra bästa vänner, Mari. Hit har jag varit nästan varje sommar sedan 1998 för att hälsa på henne. Många ställen har vi besökt men Tjurpannan och Koster är kanske två av de finaste ställena. Koster besökte jag 2014 på ett bröllop, som senare också blev en del i vårt projekt Sveriges ytterligheter. Koster är Sveriges västligaste bebodda plats.

Halland

I Halland har jag varit några gånger. Jag har åkt till Varberg på en golfresa, då vi provade på Varbergs västra, men vi provade även Varbergs kallbadhus en kväll. I Halland var jag också häromkvällen, då vi från Skåne åkte norrut och stannade till hos ett par kompisar och badade på Tylösand.

Småland

I Småland har jag besökt Vimmerby och Astrid Lindgrens värld 2011, när barnen var små. En bra park för barnfamiljer! Jag har även varit på bröllop på Hooks herrgård söder om Jönköping, samt hälsat på min kollega och vän utanför Oskarshamn.

Gotland

Gotland är en ö jag besökt två gånger. Första gången hade jag och en kompis precis gått ut gymnasiet och åkte standby-flyg (den billigaste biljetten) ner till Stockholm, buss till Nynäshamn och sen båten över. Väl på Gotland hyrde vi cyklar och trampade runt på ön i några dagar. Jag besökte även Gotland 2016, då jag och Daniel åkte över en helg i november. Både lördag och söndag finns dokumenterade.

En blåsig och kall eftermiddag på Fårö 2016

Öland

Öland var mitt näst sista landskap och togs i år på vår semester-roadtrip. Ett besök i 29 timmar, då vi hann med Ölands södra udde samt camping och kroppkakor. Det kommer att komma blogginlägg om, men jag har inte hunnit ännu.

Blekinge

Blekinge blev mitt sista landskap för att slutföra Sverige, och det gjordes också nu under vår semester-roadtrip. Bekanta i Karlskrona och ön Sturkö, där vi också fick sova över en natt.

Hela Sverige
Mitt sista landskap och på så sätt göra Sverige komplett!

Skåne

Sveriges mest södra landskap har gjorts tidigare, bland annat 2014 då vi slutförde Sveriges ytterligheter och spanade in både Smygehuk och Kristianstad. Under årets semester gjorde vi återigen Skåne och spanade både in Brösarp för lunch, Kiviks Musteri och Sandhammaren havsbad. En natt i Ystad, Bornholm och sen en natt i Trelleborg. Passerade sedan Malmö men tog ett besök på Mölle naturreservat innan vi kom till Halland och Halmstad.

Maria
Jag är en tvåbarnsmamma som älskar livet! Att laga god, gärna ekologisk, mat från grunden, att resa och att ta ut mig rejält på träningen. Två pigga underbara döttrar och en härlig sambo förgyller mitt liv.