Bil genom Bosnien

Efter vår natt i Dubrovnik och tillhörande morgonbad i havet, så åt vi lunch på ”vår” restaurang och tog sedan bussen ut till flygplatsen. Där hade vi bokat en hyrbil i fyra dygn. Tanken var att vi skulle ta en bil genom Bosnien. Eller inte genom Bosnien, utan vår tanke var att köra upp till Sarajevo och sen tillbaka förbi Mostar och landa i Split, allt under fyra dygn.

Vi fick vår bil med ett par timmars försening, så vi kom inte iväg från flygplatsen förrän 16.30. Då satte vi av rakt mot Sarajevo. Gränsen kommer ganska snart när man kör österut från Dubrovnik flygplats men som tur var, så var det få bilar vid gränskontrollen, så det gick fort. Vidare österut och vi blev förvånad över alla vackra utsikter vi körde förbi. Ibland långsträckta fält och djupa dalar men lika ofta höga berg. Bosnien var oväntat vacker att köra igenom!

Vi körde och kom fram till skylten där nationalparken Sutjeska började, där vi också stannade för middag. Inte så stort utbud och mina tjejer blev lite skeptiska. Vi diskuterade med servitrisen om vad som skulle kunna passa och båda tjejerna fick in varsin macka med kassler på. Inget smör, ingen sallad, ingen röra, utan bara brödet och kassler. Jaja, de fick mat i magen och det får väl räcka ibland.

Vi körde in i Sutjeska nationalpark och både jag och Daniel hade fullt sjå att hinna titta på alla vackra berg som stack upp överallt. Det var samtidigt solnedgång och vi fick många flashbacks från förra höstens resa, då vi var i bland annat Yosemite. Vår hyrbil hade också fönster i taket, så tjejerna kunde sitta i baksätet och titta upp och ut. Ibland var berget så nära, så en bit passerade strax ovanför bilen.

Bil genom Bosnien

Fantastiskt vackra berg som fick ett rosa skimmer av solnedgången och vi kunde knappt se oss mätta. Varken i Yosemite eller i Bosnien. Det slog mig också att Bosnien skulle kunna göra något bättre av sina vackra berg, och kunna locka många bergssugna turister. Den kommers som Kalifornien gör av sina berg, skulle Bosnien också kunna göra?

Vägen var väldigt krokig och på grund av detta kunde vi inte hålla någon hög fart, utan mörkret föll och vi hade en bit kvar. Vi hade en väldigt bra bil som hade gps som standard, och det gjorde att vi hade en bra navigering i bilen och slapp sitta med telefonen för att få köranvisningar.

Vi närmade oss Sarajevo och gps:en visade oss fram till rätt adress. Där stod vår hyresvärd och väntade på oss, och visade oss även en parkeringsplats längs gatan, som de stått och passat på, då de visste att vi var på väg. Service! Vi klev in i deras uthyrningslägenhet och blev väldigt nöjda direkt. Lägenheten var väldigt modern och kändes helt nyrenoverad. Vi funderade på om vi var de första gästerna som bodde där efter renoveringen – så fräscht var det.

Då kvällen var sen, så bäddade vi ut tjejernas bäddsoffa direkt och la oss för att sova och dagen efter vakna upp i Sarajevo.

Bilderna i det här inlägget är samtliga tagna från bilen. Vi var lite stressade för att försöka hinna fram till Sarajevo innan mörkret föll, därför prioriterade vi inte att stanna och fotografera. Mitt bästa tips är att ni åker till Bosnien själva och hyr en bil. Ni kommer inte att bli besvikna.

2 thoughts on “Bil genom Bosnien

1. Ja, Bosnien och bilkörning överträffade verkligen alla förväntningar! Helt galet vackert och jag skulle vilja göra om det, men på dagtid. Och stanna för att vandra. :)