När tre blev fem – på roadtrip i Tyskland

Förra helgen så var jag och Daniel på en långweekend till Tyskland, mellan fredag och tisdag. Vi bokade en resa till München och hem från Düsseldorf, och inga fler spikade planer. Tanken var att köra en roadtrip mellan städerna och då kom mitt önskemål tidigt upp om omvägen förbi Liechtenstein. Detta då jag räknar vilka länder jag har besökt, och jagar Daniel som har fler länder än mig.

Det innebar att vår resa skulle innehålla både Tyskland, Österrike och Liechtenstein. Under vägens gång, så planerade vi om en aning och här kommer historien om när tre blev fem länder istället. Så kan det bli när vi reser utan planer och känner friheten. Allt behöver inte vara planerat, det löser sig ändå.

När tre blev fem
Vår följeslagare de närmaste dagarna i Tyskland
Ett kort stopp för att se slottet Neusweinstein i södra Tyskland, men tyvärr hade slottet hunnit stänga för dagen när vi kom.

Resan började ner till München på fredagen och landade strax efter lunch. Vi hyrde en bil redan på flygplatsen och begav oss söderut direkt. Staden har vi besökt tidigare, så München var inte intressant den här gången. Ett stopp för att köpa en Vignette-biljett till den Österrikiska gränsen och sen vidare.

Vi hade första natten bokad i Österrikiska Elmen, mitt i alperna och vägen kantades av vackra höga bergstoppar. Vi kom fram till en ganska nersläckt by men när vi ringde på dörren så fick vi komma in.

Första nattens boende i Österikiska Elmen
Härligt kaffestopp mitt i Alperna – denna i byn Faschina

Resan gick vidare över alperna och vi hade en härlig vårvinterdag i bilen. Vi tog ett kaffestopp där vi också kunde sitta utomhus och njuta av solen i ansiktet. In i bilen igen och nu hägrade Liechtenstein.

En sen lunch/tidig middag på en restaurang med utsikt över torget i Vaduz, huvudstad i Liechtenstein. En promenad genom stadskärnan och sen in i bilen igen. Vi ville hinna vidare tillbaka in Tyskland innan natten.

När tre blev fem

Kvällen slutade i staden Langenau, där vi tog en drink tillsammans och planerade fortsättningen. Morgonen därpå så började vi i Rothenburg och utforskade gamla stan i några timmar. Det var ett önskemål från Daniel, då han besökt Rothenburg för många år sedan och minns det som en väldigt fin stad.

En känd korsning i Rothenburg, som varit med både i spelet Monkey Island och filmen Pinocchio
Vi provade även Rothenburgs fikaspecialitet, Schneeballen

När tre blev fem länder

Fortsättningen blev nu istället västerut, då vi i brist på idéer kommit på att vi kunde ta omvägen över Luxemburg och även Belgien på vägen upp till Düsseldorf. Då vi bokar hotell när vi väl bestämt oss, så kunde vi den här gången välja ett sista-minuten-pris på Doubletree by Hilton i Luxemburg. Ett väldigt härligt hotell, frågan är om det är mitt bästa hotell jag bott på?

När tre blev fem

Ett kort besök i Luxemburgs stadskärna innan bilen tog oss vidare över Ardennerna vidare mot Belgien och staden Bastogne. Eller inte staden heller, utan krigsmuseumet som ligger strax utanför. Ett långt och intressant besök under hela eftermiddagen innan vi satte oss i bilen för sista sträckan upp mot Düsseldorf.

I Düsseldorf lämnade vi så tillbaka bilen på måndag kväll och tog en promenad till vårt B&B-rum som vi hyrt över natten. Denna sista morgon tog vi lite soft sovmorgon och åkte sedan ut till flygplatsen och åkte hem.

En händelserik resa över fem dagar där vi till slut besökte fem länder. Lite trist väder hade vi, men så var det också i mitten av mars. Vi hade bra timmar i bilen och fick se mycket av länderna vi besökte. Otroligt skönt att ha en bil och kunna känna friheten. Att bestämma resan eftersom, då vi inte hade några spikade planer.