I helgen tog jag med mig Daniel på en överraskningsutflykt. Till Yxskaftkälens Järnvägar. Vad är då det, kanske du undrar? Fortsätt läsa och titta på bilderna, så kommer du också att vilja åka dit!
Vi tar bakgrunden först. Daniel hade en tågbana tillsammans med sin familj då han växte upp och han har nog aldrig riktigt växt ifrån dessa tågbanor. Jag har inte sett honom ta fram tågbanorna så länge som vi har varit tillsammans, utan mer ett väldigt ljuvt minne från sin barndom.
Av den anledningen så har han själv letat upp en entusiast i Holmsund utanför Umeå, som vi har tänkt att vi ska besöka. Tyvärr slogs den modelljärnvägen igen innan vi hann dit och då har Daniel istället börjat spana på Hamburg och deras Miniatur Wonderland. Då Hamburg inte riktigt ligger nästgårds från Jämtland, så har vi inte kommit iväg ännu. Vi har även andra dyra planer under det här året, så det ligger i planeringen längre fram.
Men så till min överraskning. Yxskaftkälens Järnvägar dök upp i mitt Facebook-flöde av en händelse i april. Osäker på vilken algoritm som gjort att den blev intressant att visa i mitt flöde, men så var det. Öppettider 4/7 till den 7/8, så det gäller att passa på!
Då det regnade under vår dag, så var det inte så mycket andra besökare. Men det var bra för oss, för då fick vi möjlighet att prata med Karl-Anders Lindberg, hjärnan och byggaren bakom hela tågbanan. En glad gubbe som verkligen brann för sina tåg och som gissningsvis lägger ner oerhört många timmar varje år för att underhålla och utveckla Yxskaftkälens Järnvägar. Två barnbarn var också på plats för att hjälpa Karl-Anders att sköta dagens drift och finnas tillhands för gästerna.
Karl-Anders berättade sin historia för oss då vi stod under ett tak medan regnet strilade ner. En historia som började med att han sålde vattendammar och åkte runt på mässor med dessa. Då det var väldigt tungt att flytta runt på dessa vattendammar började han klura på hur han skulle få folk att ta sig till honom istället. Då föddes idén med att bygga en modelljärnväg utomhus. Från 2001 finns det bilder på hur bygget gått till, titta gärna in deras hemsida för att se hur modelljärnvägen växt fram till det den är idag.
Vi drog upp huvan på regnjackan och klev ut i det avtagande regnet för att titta närmare på tågen. Det är en stor anläggning, på 800 m2 ligger 900 m räls för att transportera upp till 27 lok.
Banan är en tänkt som en kopia av Inlandsbanan och vi såg stationsbyggnader för både Sikås, Björvallen, Stekenjokk mfl. Tågen tuffar fram, stannar vid stationsbyggnaderna en stund för att släppa på och ta ombord fler resenärer (resenärerna finns i min fantasi), sen tuffar det iväg igen. Då kan det också ha stått ett annat tåg en bit bakom och väntat in att första tåget ska åka. Det första tåget rullar in i tunnel och dyker lite senare upp i en helt annan del av landskapet. Riktigt roligt att titta på tågen och försöka förstå vart det ska komma fram nästa gång.
Också riktigt roligt med alla små detaljer som jag såg först när jag tittat på tågen ett tag. Att Pettson & Findus finns med, att en älg balanserar på elledningen eller en renskötare som försöker få med sig renen på en bro över en avgrund. Det finns också en tävling för barnen att leta antalet älgar, björnar och vättar i landskapet.
Barnbarnet Kasper visade oss också kontrollrummet och programvaran som han hjälper sin farfar med. Med hjälp av programvaran kan Kasper bestämma hur tågen ska gå och ifall någon växel ska sättas i för att tåget ska byta riktning. Det finns också en butik där det går att köpa både startkit och enskilda detaljer för sitt eget tågbanebygge.
När blodsockret behöver få lite uppmärksamhet så finns det också en enklare servering. Med kaffe, med mackor och med hembakt fikabröd. Plus att det finns en glassbox med Sia-glass.
Inträde 80kr för vuxna, barn under 16 går in gratis.
Hitta hit: Yxskaftkälens Järnvägar