Mål med 2021?

-

Nyårsafton och den efterföljande nyårsdagen är starkt förknippat med nystart och att börja med något nytt. Det kan vara att starta sitt Fuck-Off-sparande, det kan vara att träna mera, det kan vara att gå ner i arbetstid, det kan vara att minska skärmtiden, äta mera grönsaker osv. Vad har du för mål med 2021?

Jag ska erkänna att jag inte lagt några mål (jag ogillar att använda ordet löften, då det är så drastiskt ifall en bryter sitt löfte) för det nya året, utan jag kan lika gärna börja med bättre vanor den 5:e april eller 17:e september. För det behöver inte vara ett nytt år för att skapa bättre rutiner för en själv eller sina närmaste. Men på samma sätt så är den 3:e januari ett ypperligt tillfälle att starta sitt nya mål, eller hur?

Mål med 2021

Då jag inte tänkt ut några smarta mål själv, så valde jag att gå med i en Facebook-grupp som heter Månadsutmaningar 2021. En grupp som kommer att lägga ut tre alternativ varje månad – det är inte samma mål hela året alltså, utan ett nytt alternativ för varje månad.

Inför januari så har de tre alternativ:

  1. Skärmfria kvällar, dvs den sista timmen innan läggdags
  2. Ta kontakt med någon du bryr dig om minst en gång i veckan
  3. Motionera tre gånger i veckan

Jag har valt punkt nr 1 och ska försöka köra skärmfria kvällar. Jag har flera böcker hemma som jag skulle vilja läsa, men jag har aldrig prioriterat det, och därför ligger de fortfarande olästa. That’s a shame och nu är tillfället att göra något åt det.

Många av er kanske vill träna mera på det nya året, men där är jag redan hemma med mina RunStreaks. Idag lördag, när jag skriver detta inlägg, så har jag sprungit min 247:e dag på raken.

Att ta kontakt med någon du bryr dig om borde jag egentligen göra. Jag är dålig på att ringa men å andra sidan skriver jag mycket på messenger och liknande. Och att ha kontakt kanske inte måste vara via telefon?

Andra nyårsmål?

Jag vet att många vill träna mera och ställa om livet till mera hälsosamt. Där är mitt enda råd att ta det stegvis, små steg i taget. Det går inte att gå från ett slappt ganska ohälsosamt liv till att träna sju dagar i veckan och även äta bara det bästa för kroppen. Det håller kanske en vecka eller två, men sen tar latheten över.

Ett sätt att börja med hälsosammare mat, är att lägga till smoothies. De är enkla, de är goda och de innehåller en massa vitaminer. Som lördagsfrukost så gjorde jag en smoothie, bestående av följande:

1-2 apelsiner (de är såå goda just nu, så passa på!)
1/3 paket frusen mango
150 g (1 liten förpackning) hallonkvarg
Några nävar färsk spenat
Valfri juice, jag hade en skvätt passionsfruktsjuice

Ta fram din mixer och blanda i allt, ta i juice efter eget tycke, hur flytande du vill ha din smoothie. Häll upp i glas och ta den som ett gott mellanmål.

Mål med 2021

Att lägga till grönsaker och frukt är mycket lättare än att ta bort chips, läsk och godis. Att ta bort något ur sitt liv är förknippat med en del sorg, men att lägga till är bara positivt.

Maria
Jag är en tvåbarnsmamma som älskar livet! Att laga god, gärna ekologisk, mat från grunden, att resa och att ta ut mig rejält på träningen. Två pigga underbara döttrar och en härlig sambo förgyller mitt liv.

Dela det här inlägget!

Senaste inläggen

Vad är RunStreak egentligen?

Ibiza 43

Lasagne med spenat och chèvre

Att säga ja till en utmaning

RunStreak 300 är genomfört

Populära kategorier

Föregående artikelTorskrygg med vitvinssås
Nästa artikelChili con aubergine

Kommentera