Trenitalia – snabbtåg mellan Milano & Paris

-

Vi, dvs jag och Daniel, brukar ju resa en del under ett år. Frågar vi andra så reser vi en HEL del också. Vi har genom åren gjort många kortresor där vi fått uppleva mycket på få semesterdagar, så ja – vi kanske har rest en hel del. Sen kom Corona och vi blev mera hemma. Vi reste ändå, men fokuserade på Sverige istället. Ett underbart land!

Men nyfikenheten finns kvar och vi vill uppleva mera. Bland annat Trenitalia – snabbtåg mellan Milano & Paris – Frecciarossa 1000. Vi åkte alltså till södra Europa för att hoppa på ett tåg och resa till en annan del av Europa? Nja, både och. Vi fick en halvdag i Milano och vi fick en och en halv dag i Paris också. Och eftersom vi varit i båda städerna sedan innan, så hade vi lätt för att hitta och visste vad vi ville se igen. Men vi fick också åka snabbtåg i Executive-klass – riktigt mysigt och roligt!

Trenitalia Frecciarossa 1000

Vi kom till Milano dagen innan tåget skulle gå och valde att bo på ett hotell som låg granne med tågstationen. Det gjorde att vi enkelt kunde reka läget i lugn och ro på dagens RunStreak inför lördagens tidiga start. Tåget skulle nämligen avgå 06.30 från Milano tågstation Centrale.

RunStreak 652 Milano Centrale
RunStreak 652 utanför Milano Centrale
Milano Centrale
Milano Centrale strax före kl sex på morgonen
TrenItalia - snabbtåg mellan Milano & Paris
Den lååånga kön för att komma på tåget – kön som sedan släpptes på i brist på tid

På morgonen när vi kom så var det lååång kö till vår perrong och vårt tåg. Det stod nämligen poliser och skulle kontrollera allas biljetter, pass och coronapass. Tiden tickade och tåget skulle snart gå. Poliserna insåg att det tog för lång tid, så strax innan oss valde de att sluta med sina kontroller och släppte på alla resenärer. Lite märkligt men jaja. Vi hittade vår vagn långt fram och klev på.

Det var endast tio platser i vår vagn. Alla stolar stod själva och gick även att snurra på. Vi ville såklart sitta mot varandra istället för att sitta på rad. Breda sköna säten där det gick att fälla både ryggen och få upp sitt fotstöd. En väldigt skön halvligga-ställning som jag valde stora delar av vår resa.

TrenItalia Executive Class
Vår Executive-vagn med endast 10 platser
TrenItalia Executive Class
Med ryggen fälld och fotstödet uppe
TrenItalia Executive Class
Alltid roligt att sitta mot sin medresenär och här kunde vi snurra stolarna

Mat på tåget

Tåget avgick enligt tidtabellen och ganska snart kom vår tågvärd och bjöd på Espresso samt en liten croissant. Då vi valt Executive så skulle det ingå valfri mängd mat på tåget, så vi hade valt bort frukost på vårt hotell och kom till tåget hungriga. Gott att få något litet att tugga på.

TrenItalia Espresso
TrenItalia Americano

Strax därefter kom vår tågvärd tillbaka med en termos och serverade en Americano – dvs det vi kallar kaffe i Sverige. Gott med en mera rejäl kopp på här på morgonkvisten. Ett par små paket med tilltugg fick vi också.

Här kom också den stora (enda) besvikelsen av tågresan. Vi skulle nämligen inte få något mera att äta eller dricka förrän vi kom fram till Paris. Frankrikes Corona-regler sa att vi inte fick äta något alls på tåget och därför ingen servering. Så en Espresso, en Americano och lite tilltugg var det vi fick leva på till strax innan Paris tågstation Gare de Lyon.

Tågresan Trenitalia – Snabbtåg mellan Milano & Paris

Själva tågresan var riktigt bra! Vi åkte från Milano, stannade i Turin innan vi korsade den franska gränsen och kom till Modane. 1054 möh och subarktiskt klimat. Ca -12 grader denna dag. Vackra bergsmassiv jag gärna skulle utforska mera!

TrenItalia Modane
TrenItalia Modane

Tåget fortsatte bland bergen och det var så fridfullt att sitta och titta ut. Samhällen dök upp och samhällen försvann. Ett stopp i Chambéry som ligger 271 möh.

TrenItalia Chambery
TrenItalia Executive Class

Vi fortsatte till Lyon och nu var vi nästan ute på den franska slätten, endast 163 möh. Då landet började bli mera platt så kunde också tåget öka hastigheten. Vår lokpilot tog oss fram i vår maxhastighet 300 km/h. Men det kändes inte ens. En galen tanke att rusa fram så fort utan att det märks. Coolt ändå!

TrenItalia Lyon
TrenItalia 300km/h

Vår tågresa börjar närma sig sitt slut och magen kurrade ganska ordentligt. Om vi hade vetat om att det inte skulle serveras mat på tågets franska del (ca 5 timmar) så hade vi kunnat förbereda oss och ta med något. Men TrenItalia höll iaf vad de lovade ang vår matranson, så strax innan vi ankom Gare de Lyon i Paris, så fick vi varsin påse. Den lilla chipspåsen som var med hann jag inte fota innan den var slut.

TrenItalia Matranson
En påse med kycklingsallad, sandwich, nötter, chips, en muffins, Coca-cola, vatten och chips.
Paris Gare de Lyon

Framme i Paris och tågstationen Gare de Lyon. Vi uppsökte en park och parkbänk i närheten och åt vår sandwich. Sen strosade vi genom Paris i lugn och ro och hade Gare du Nord som sikte, där vi hade vårt hotell. Ett ytterligare stopp på ett livfullt torg där vi tog vår muffins och njöt av vårvärmen. Nice ändå!

Maria
Maria
Jag är en kvinna som älskar livet! Att laga god, gärna ekologisk, mat från grunden, att resa och att ta ut mig rejält på träningen är guldkorn som förgyller livet.

Dela det här inlägget!

Senaste inläggen

Populära kategorier

Lämna ett svar